Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση (48879/ΓΔ4/2025), ορίζονται και φέτος 304 Δημοτικά Σχολεία και 314 Γυμνάσια, στα οποία θα διεξαχθούν οι εξετάσεις στις 22 Μαΐου, στη ΣΤ’ Δημοτικού και στη Γ’ Γυμνασίου. Τα σχολεία, όπως κάθε φορά, επιλέχθηκαν από το Υπουργείο χωρίς να ερωτηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι (εκπαιδευτικοί, παιδιά, γονείς) και για την περιοχή ευθύνης του σωματείου είναι τα γυμνάσια: 1ο Πεύκων, 1ο Θέρμης, 1ο Τούμπας, 2ο, 3ο και 4ο Χαριλάου.
Οι εξετάσεις αυτές δεν
είναι κάτι καινούργιο. Διεξάγονται για 4η συνεχόμενη χρονιά παρά τις
αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών που αποκάλυψαν τις πραγματικές
προθέσεις της κυβέρνησης όλες τις προηγούμενες φορές. Και είναι απορίας άξιο σε
ποια συμπεράσματα κατέληξε η Κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘΑ από την εφαρμογή του τα
προηγούμενα χρόνια. Τι ακριβώς εκτίμησε, τι διέγνωσε από τα χρόνια και
εκρηκτικά προβλήματα που βιώνουμε εκπαιδευτικοί και μαθητές μέσα στα σχολεία;
Και τελικά βελτίωσε, άλλαξε το παραμικρό προς το καλύτερο; Αν η Κυβέρνηση ήθελε
να αντιμετωπίσει έστω κάποιο από τα σοβαρά προβλήματα των σχολείων:
· Θα φρόντιζε οι μαθητές
να έχουν σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια και όχι να κάνουν μάθημα κοιτώντας
το ταβάνι μην του τους πέσει κανένας σοβάς, κάνα παράθυρο ή καμία στέγη στο κεφάλι.
· Θα εξασφάλιζε τα
σχολεία να έχουν χαρτί υγείας, φωτοτυπικό χαρτί για τις εξετάσεις, συνολικά
αναλώσιμα και να μην τα πληρώνουν οι συνάδελφοι και οι διευθυντές από την τσέπη
τους.
· Θα κοίταζε να έχουν οι
μαθητές δάσκαλους και καθηγητές από την πρώτη μέρα και όχι Μάη μήνα να υπάρχουν 1.500 κενά δασκάλων από
τις τάξεις ή να μην έχουν διδαχθεί μέχρι το Φλεβάρη πανελλαδικώς εξεταζόμενα
μαθήματα.
· Θα προχωρούσε έστω σε
μια αποτίμηση των ολέθριων, για τους μαθητές, αποτελεσμάτων που έχουν παράξει
εδώ και 20 χρόνια τα προηγούμενα Αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία.
Η
πραγματική στόχευση των εξετάσεων αυτών είναι να χρησιμοποιήσουν τα
αποτελέσματα τους για την αξιολόγηση– αποτίμηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος
έτσι ώστε να προωθηθούν πιο γρήγορα όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Ήδη
η κυβέρνηση εντείνει την επίθεση της στη δημόσια εκπαίδευση με νέα μέτρα άμεσης
ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησής της και έντασης των αποκλεισμών και των ταξικών φραγμών (Ωνάσεια, Μπακαλορεά,
Ακαδημίες, campus, εθνικό απολυτήριο, σχολεία «αριστείας», τεχνικά
γυμνάσια, συγχωνεύσεις, γονεϊκή επιλογή σχολείου)
Οι εξετάσεις αυτές
διεξάγονται τη στιγμή που Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας προωθούν και
επιχειρούν να επιβάλλουν όλο το πλαίσιο της αξιολόγησης στον κλάδο, χωρίς να
μπορούν να πείσουν κανέναν και καταφεύγουν σε μια πρωτοφανή επιχείρηση
τρομοκράτησης με διώξεις και πειθαρχικά σε όποιον αναδεικνύει, αγωνίζεται και
διεκδικεί λύσεις στα προβλήματα του σχολείου και παλεύει για ένα σχολείο για
όλα τα παιδιά.
Μέσω του διαγωνισμού
της «ελληνικής PISA», ο
οποίος λειτουργεί ως ο τρίτος πυλώνας στο αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο της «εσωτερικής,
εξωτερικής και ατομικής αξιολόγησης», η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας
επιχειρούν:
ü να
μεταβιβάσουν τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στην εκπαίδευση σε
εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς.
ü να
«νομιμοποιήσουν» και να δώσουν τον επιστημονικοφανή «φερετζέ» στην ακόμα
μεγαλύτερη μετατροπή του σχολείου σε κέντρο εκγύμνασης επιφανειακών δεξιοτήτων.
ü να εμπεδώνεται
ο κοινωνικός ανταγωνισμός, η λογική του «όλοι εναντίον όλων» και ανοίγει ο
δρόμος για την κατηγοριοποίηση των σχολείων, με βάση «επιδόσεις» που δεν
αντανακλούν την πραγματική εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά τις κοινωνικές
ανισότητες.
Αντίστοιχοι διαγωνισμοί
και εξετάσεις που αποτιμούν τα εκπαιδευτικά συστήματα έχουμε και διεθνώς με
τραγικά αποτελέσματα κυρίως για τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων. Η διεθνής
πείρα έχει αποδείξει ότι τέτοιοι διαγωνισμοί οδήγησαν σε συγχωνεύσεις και
κλείσιμο σχολικών μονάδων, σε απολύσεις εκπαιδευτικών, σε διαχωρισμό των
μαθητών και τη διοχέτευση αυτών που προέρχονται από εργατικές-λαϊκές
οικογένειες σε σχολεία υποβαθμισμένα. Σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκαν
αντίστοιχοι διαγωνισμοί όχι μόνο δεν περιορίστηκαν οι ταξικές ανισότητες, δεν
καλυτέρευσαν τα εκπαιδευτικά συστήματα αλλά αυτές διευρύνθηκαν (π.χ Γαλλία, Αγγλία κλπ)
Είμαστε αντίθετοι στην εκπαιδευτική πολιτική που
μετατρέπει τα σχολεία σε μηχανισμούς μετρήσεων και κατηγοριοποίησης. Με
βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων της «ελληνικής PISA» προβάλλεται ως άλλοθι «η αναγκαιότητα
της επιβολής αντιδραστικών –αντιεκπαιδευτικών αναπροσαρμογών». Αξιοποιούνται ως
εργαλεία δυσφήμισης του έργου του εκπαιδευτικού και του δημόσιου σχολείου οδηγώντας
σε κατηγοριοποίηση των σχολείων, συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους, μείωση της
χρηματοδότησής τους στα πλαίσια της λεγόμενης «αυτονομίας».
Είμαστε κάθετα
αντίθετοι σε εξετάσεις που χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται οι μαθητές σε
παιδιά και αποπαίδια, δε θέλουμε ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά των
λαϊκών οικογενειών, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε
αυτά τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν.
Θέλουμε ένα σχολείο που
να μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την
προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους
και να σπουδάσουν, όσοι το επιθυμούν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση
της οικογένειάς τους.
Αυτό το σχολείο είναι
εκ διαμέτρου αντίθετο με την πολιτική της κυβέρνησης, τους σχεδιασμούς της ΕΕ,
που υπηρέτησαν αδιαλείπτως όλες οι κυβερνήσεις, τις βέλτιστες πρακτικές του
ΟΟΣΑ, αλλά και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, όπως η αξιολόγηση και οι
εξετάσεις τύπου PISA.
ü Καλούμε
όλους τους ΣΕΠΕ και τις ΕΛΜΕ, να καταδικάσουν αυτούς τους σχεδιασμούς, να
ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές για τις
πραγματικές τους στοχεύσεις.
ü Το
Δ.Σ. της Δ ΕΛΜΕ αποφασίζει 3ωρη στάση εργασίας με στόχο την κάλυψη όλων των
εκπαιδευτικών την Πέμπτη 22 Μάη από τις 11 μέχρι τις 2, συμπληρωματικά στη
στάση εργασίας που έχει κηρύξει η ΟΛΜΕ από τις 8 μέχρι τις 11.
ü Την Ομοσπονδία και τις Ενώσεις Γονέων, τους Συλλόγους Γονέων των
συγκεκριμένων. σχολείων που έχουν επιλεγεί να καλέσουν σε αποχή από τις
εξετάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου